Výměna chladicí kapaliny

Existuje typ B, typ C (G11), typ D (G12), typ F (G12+) a typ G (G12++). Starší typy chladících kapalin s označením G11 mívají modrozelenou barvu, novější verze mají barvu červenou a ty nejnovější G12+ a dál jsou růžové až fialové.

Ford specifikace je WSS-M97B44-D, tedy G12, nebo novější G12+. Jsou mezi sebou mísitelné. Např. Ford Super Plus Premium (124 Kč/l) nebo Sheron Antifreeze Maxi D (125 Kč/l) – G12+, vítěz testu Auto.cz. Já jsem koupil Sheron.

V celém okruhu je 5,8 litrů kapaliny (auto s klimatizaci, bez pouze 5,5). Potřebuju tím pádem 3 litry koncentrátu, po naředění 1:1 destilovanou vodou mám požadovanou mrazuodolnost.

Výměna dle některých výrobců fajn po 10 letech, podle mechaniků 1x za 3-5 let, kapalina ztrácí svou ochranou funkci, byť někteří výrobci tvrdí, že tomu tak není. „Chladicí kapalina se časem okyseluje a rozkládají se látky zabraňující korozi,“ vysvětluje vysokoškolský profesor Petr Chytka v článku serveru auto.cz.

Vybavení

  • 3 l chladicí kapaliny koncentrát
  • latexové rukavice
  • rovný široký šroubovák
  • nádoba na odchyt staré kapaliny
  • destilovaná voda cca 10 l pro 2-3 proplachy (pro více proplachů více)
  • petky na starou kapalinu + výplachy (cca 13 l) – dají se vzít od destilky a od nové kapaliny, ale je to trochu tricky

Jdeme do akce

Někde jsem se dočetl, že chladící kapalinu měníme pouze u studeného motoru, jinde že ideální je provádět výměnu, když je motor trochu zahřátý (ne nastartovaný). Je to z důvodu otevřeného termostatu, který při uzavření brání dostat kapalinu z velkého motorového okruhu, takže vyteče jen cca 2 litry kapaliny. Zkušenosti jsou v tomto různorodé. Když se s autem minutku dvě projedu a pustím topení na max, víčko od nádržky mi při otevírání ruku neutrhne;)

Topení nastavím na max (kvůli otevřenému termostatu, tento krok se neobjevuje v žádném videu dole, našel jsem ho na nějakém fóru, možno ignorovat) a otevřu víčko nádržky.

Vypouštěcí šroub chladiče na FF DA3

Vypouštěcí šroub je na zadní spodní pravé straně chladiče, je plastový, křížový s dlouhou drážkou (něco podobného jako u nalévacích zátek autobaterie). Pozor – šroub se jen povolí (nevyndává se) – fajn mít ochranné rukavice a krýt si oči. Kapalinu chytám do nádoby a měl bych ji vyhodit ve sběrně jako nebezpečný odpad, čili nelejt do wc! Koupil jsem nádobu s průměrem 37 cm a je to málo, kapalina stéká i na plastovou část karoserie a postupně začíná kapat na zem z různých míst. Chtělo to tak 50 cm, klidně ovál nebo obdelník.

Šroub utáhnu a teď mám víc možností:

  • Nalít novou kapalinu, nastartovat motor na 10-15 minut, nastavit topení na maximum a postupně dolévat (https://www.youtube.com/watch?v=R1WKuMSH9WU), tímto jsem vyměnil jen tu část, která předtím vytekla, dost pravděpodobně v systému zůstala i stará kapalina a tak mám směs staré a nové.
  • Naplnit nádržku destilovanou nebo obyčejnou vodou, nastartovat motor a nastavit topení na max a po chvíli obsah zase vypustit – toto dělám tolikrát, kolikrát mě to baví, kapalina postupně ztrácí barvu, 2-3 proplachy udělají dost práce, někdo proplachuje i 6x. Nakonec dolévám chladicí kapalinu (koncentrát, v systému je cca 2,5 litru destilované vody, po dolití koncentrátu získám cca požadovanou mrazuodolnost. (https://www.youtube.com/watch?v=8MHLLUziirw nebo https://www.youtube.com/watch?v=bI9aq_zX2oE s trochu jiným šroubem – US verze)
  • Toto nemám ověřeno, pouze jsme se to dočetl na nějakém chatu. Nechat otevřený vypouštěcí šroub, nastartovat a nechat motor na volnoběh cca 10 sekund, aby odtekly veškeré zbytky, pak hned vypnout. Ostatní stejně – utáhnout šroub, dolít kapalinu (tentokrát v poměru), projet auto a dolít podle potřeby.

Nutno dodat, že kapalina vytéká pomalu, vždy trvá cca 3 minuty, než vyteče obsah do nádoby.

Některé informace převzaty z příspěvku uživatele LeonardoTM na fóru ford-focus nebo z článku na webu mcgeardesigns.

2 komentáře u “Výměna chladicí kapaliny

  1. Dobry den.Omylem jsem nalil brzdovou kapaliny do nadrže chladici kapaliny.Mam vypustit chladici kapalinu.Prosim o radu.

    1. Dobrý den Aleši, brzdová kapalina je složením velmi odlišná od chladicí kapaliny. Doporučuju velmi důkladně celý chladicí okruh pročistit a to nejlépe po konzultaci s odborníkem nebo alespoň po důkladném prozkoumání googlu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek