Výměna oleje v převodovce

Mechanik mi řekl, že i když se uvádí, že olej v převodovce má celoživotní trvanlivost, vůbec neuškodí ho po nějakých mých 170 tis. km vyměnit. Dokazují to částečně i diskuze na internetových fórech – původní olej má oproti novému černou/tmavou barvu, ale četl jsem i zkušenost, že byl starý olej po 250 tis. km stále relativně čistý…

Převodovka ve FF2 1.6 benzínu je typ B5/IB5 (dá se zjistit na webu www.fordzona.sk/ po zadání VIN). Návody na výměnu oleje u různých Ford převodovek najdete zde.

Olej má specifikaci WSD-M2C200-C, označení SAE 75W-90, např. Ford 75W-90 BO (1 litr za cca 700 Kč). První číslo je zimní třída (W z angl. winter), druhé letní. Norma API GL-4. Dále např. Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90. Objem převodovky je 2,3 l.

V přiloženém videu se na výměnu můžete detailně podívat:

Převodovka B5/IB5 má pouze jeden otvor se šroubem na 8mm imbus, tento je zároveň kontrolní i nalévací/vypouštěcí. Zahnutým drátkem se dá zjistit stav oleje, měl by dosahovat 10-15 mm pod spodní okraj šroubu, nicméně když doplníte tak, že olej vzlíná a objeví se v otvoru a stopově vytéká ven, je to ta správná míra. Utahovací moment je dle manuálu 35 Nm.

Z převodovky jsem různýma hadičkama dokázal dostat cca 1,3 l oleje. Vevnitř zůstal cca 1 l starého oleje (měl opravdu vyjetou barvu). Čili ne úplná výměna, ale takové oživení kapaliny. Nicméně na chodu převodovky je to i přesto dost znát. Řazení je přesnější, rychlejší… Kdybych nevěděl, co z prachama a časem, mohl bych tuhle proceduru párkrát zopakovat, čímž bych se úplné výměně dost přiblížil (první kolo starý olej 43 %, druhé kolo 19 %, třetí 8 %…)

5 komentářů u “Výměna oleje v převodovce

  1. Nejsem moc dobrý angličtinář … jen mě zajímá proč tedy nepovolil ten dolní šroub a nevypustil olej přes něj ? ale odsával ho horem ?

    1. Angličtina by tady asi moc nepomohla:) Ale ten spodní šroub drží i vnitřní části převodovky (je to vidět na obrázku ve videu), takže jeho vyšroubováním je možné převodovku poškodit!

      1. zdravim vsetkych domacich majstrov, neposkodi sa nic, treba zaradit neutral, ta skrutka sluzi na axialnu (v smere osi) aretaciu hriadelky, pokial sa len vyskrutkuje vyleje olej a nazad naskrutkuje neposkodi sa nic… zhruba 1,9L oleja vytieklo, mam focus 2005 1.6 benal 74kw a prevodovka po vymene oleja radi rychlosti znatelne lahsie moj foki mal v case vyemny 170 000km a olej bol pekne speceny urcite to treba robit kazdych 150 000km.

  2. Ahoj, dneska jsem to měnil a přes ten šroub se ven dostal asi jen litr. Nakonec jsme to vyřešili přes čidlo zpátečky, které má lepší otvor a hadickou se dá dostat až na dno bez problémů. Vytáhli jsme 2 litry.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek