Mechanik mi řekl, že i když se uvádí, že olej v převodovce má celoživotní trvanlivost, vůbec neuškodí ho po nějakých mých 170 tis. km vyměnit. Dokazují to částečně i diskuze na internetových fórech – původní olej má oproti novému černou/tmavou barvu, ale četl jsem i zkušenost, že byl starý olej po 250 tis. km stále relativně čistý…
Převodovka ve FF2 1.6 benzínu je typ B5/IB5 (dá se zjistit na webu www.fordzona.sk/ po zadání VIN). Návody na výměnu oleje u různých Ford převodovek najdete zde.
Olej má specifikaci WSD-M2C200-C, označení SAE 75W-90, např. Ford 75W-90 BO (1 litr za cca 700 Kč). První číslo je zimní třída (W z angl. winter), druhé letní. Norma API GL-4. Dále např. Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90. Objem převodovky je 2,3 l.
V přiloženém videu se na výměnu můžete detailně podívat:
Převodovka B5/IB5 má pouze jeden otvor se šroubem na 8mm imbus, tento je zároveň kontrolní i nalévací/vypouštěcí. Zahnutým drátkem se dá zjistit stav oleje, měl by dosahovat 10-15 mm pod spodní okraj šroubu, nicméně když doplníte tak, že olej vzlíná a objeví se v otvoru a stopově vytéká ven, je to ta správná míra. Utahovací moment je dle manuálu 35 Nm.
Z převodovky jsem různýma hadičkama dokázal dostat cca 1,3 l oleje. Vevnitř zůstal cca 1 l starého oleje (měl opravdu vyjetou barvu). Čili ne úplná výměna, ale takové oživení kapaliny. Nicméně na chodu převodovky je to i přesto dost znát. Řazení je přesnější, rychlejší… Kdybych nevěděl, co z prachama a časem, mohl bych tuhle proceduru párkrát zopakovat, čímž bych se úplné výměně dost přiblížil (první kolo starý olej 43 %, druhé kolo 19 %, třetí 8 %…)
Nejsem moc dobrý angličtinář … jen mě zajímá proč tedy nepovolil ten dolní šroub a nevypustil olej přes něj ? ale odsával ho horem ?
Angličtina by tady asi moc nepomohla:) Ale ten spodní šroub drží i vnitřní části převodovky (je to vidět na obrázku ve videu), takže jeho vyšroubováním je možné převodovku poškodit!
A tady to jde? https://youtu.be/z_O0yyYpjZk
zdravim vsetkych domacich majstrov, neposkodi sa nic, treba zaradit neutral, ta skrutka sluzi na axialnu (v smere osi) aretaciu hriadelky, pokial sa len vyskrutkuje vyleje olej a nazad naskrutkuje neposkodi sa nic… zhruba 1,9L oleja vytieklo, mam focus 2005 1.6 benal 74kw a prevodovka po vymene oleja radi rychlosti znatelne lahsie moj foki mal v case vyemny 170 000km a olej bol pekne speceny urcite to treba robit kazdych 150 000km.
Ahoj, dneska jsem to měnil a přes ten šroub se ven dostal asi jen litr. Nakonec jsme to vyřešili přes čidlo zpátečky, které má lepší otvor a hadickou se dá dostat až na dno bez problémů. Vytáhli jsme 2 litry.