Čištění a kontrola klimatizace

Čištění klimatizace zahrnuje dva úkony, servis a dezinfekci. Servisem je myšlena výměna nebo doplnění chladicího média a testování těsnosti okruhu – toto je práce pro profesionály s náležitým vybavením. Dezinfekci, k níž bych počítal i výměnu kabinového (též pylového) filtru, si můžete udělat sami. Nicméně ve FF to není úplně jednoduché;)

V dobrých servisech nabízí dezinfekci ozonem, tato metoda je podle všeho nejúčinnější – doma si ji však neuděláte, např. Rupexim nabízí kompletní servis včetně dezinfekce ozonem za 2550 Kč (pouhý servis 1960 Kč). Samotná dezinfekce ozonem přijde dnes na 500 Kč. Např. v ruční myčce Bohdalec ji nabízejí k některým programům zdarma.

Výměna chladicího média

Chladicím médiem je plyn, např. R134a. Mechanik napojí takovou mašinu na dva ventily klimatizace pod kapotou a 40 minut má volno. Já jsem za to zaplatil 1000 Kč. Údržba klimatizace by se měla dělat aspoň 1x za 2 roky.

Výměna kabinového (pylového) filtru

Přikládám video, kde krásně uvidíte, jaká pakárna je výměna kabinového filtru. Dle různých diskuzí může trvat od 10 minut do hodiny a půl, závisí dost dobře na trpělivosti a umění se zkroutit pod volantem:D Mně to trvalo přes hodinu a nechal jsem tam nervy… Příště (pokud bych vůbec něco takového dělal znovu:) bych to zkusil jinak než ráčnou, kloubovým šroubovákem/aku šroubovákem… Plynový padál 3x klíč č. 10, kryt filtru 3x č. 7.

Zde je ještě jedno video, kde to chlápek z UK dělá z opačné strany. Nemám zatím ověřeno, že to jde obecně.

Samotný filtr je tohoto typu, šířka 235 mm a výška 210 mm. Cenově od 230 Kč do 1000 Kč (fordshop 704 Kč). Mechanik mi tam pořídil Filtron K1150 (315 Kč, prý jediná věc, která se dá do auta dát od Poláků z Filtronu), ale i ten filtr vypadal jak z papíru…

Dezinfekce

Dezinfekce je podrobně popsaná na fóru ford-focus.cz. Kromě zmíněného ozonu se používají různé spreje s hadičkou určené k dezinfekci klimatizací. Jde jednak o vystříkání průduchů větrání, jednak o vystříkání prostoru za pylovým filtrem (prostor nasávání vzduchu) a dezinfekce výparníku, ke kterému se dá dostat kolínkem viz předešlý odkaz. Jsou tam detailní fotky.

Řada řidičů z diskuzí používá Valeo Clim Pure, dá se sehnat za 230 Kč. Při jeho aplikaci musíte dodržet určitý postup (nastartovaný motor, větrání na max). V servisu prý používají čistič Wurth (400 Kč). Já byl u mechanika, který se tvářil, že pokud v autě necítím nějaký smrad, nechápe, proč chci dezinfikovat. „Vy jste někde něco četl, co?“ Obecně se píše dezinfekce 1x ročně na jaře. Vzhledem k ceně ozonu bych dnes už neváhal.

Autotest klimatizace

Na přiloženém videu najdete způsob, jak spustit autotest klimatizace a přečíst případné chybové kódy. Kód 8888 znamená žádné chyby. U vozidel vybavených DVD navigačním systémem s dotykovou obrazovkou je dotaz na uloženou závadu možný pouze pomocí diagnostického zařízení Ford.

Tabulka diagnostických kódů závad (EATC)

9027 – Obvod snímače teploty vystupujícího vzduchu středních trysek vpravo je zkratován (zkrat na kostru)
9028 – Přerušený obvod snímače teploty vystupujícího vzduchu středních trysek vpravo
9029 – Obvod snímače vystupujícího vzduchu do prostoru nohou vpravo je zkratován (zkrat na kostru)
9030 – Obvod snímače vystupujícího vzduchu do prostoru nohou vpravo je přerušen
9200 – Vadný obvod tlačítek modulu EATC
9242 – Závada elektrického obvodu ovladače klapky uzavření přívodu vnějšího vzduchu
9251 – Přerušený obvod snímače teploty vnitřního prostoru
9253 – Zkratovaný obvod snímače teploty vnitřního prostoru (zkrat na kostru)
9259 – Přerušený elektrický obvod snímače slunečního záření vlevo
9261 – Zkratovaný elektrický obvod snímače záření vlevo (zkrat na kostru)
9262 – Závada obvodu ovladačů klapek trysek ofukování čelního skla/středních trysek
9263 – Závada elektrického obvodu ovladače klapky rozdělování vzduchu
9342 – Vnitřní závada řídicího modulu
9676 – Napájecí napětí je mimo toleranci (9 V – 16 V)
A266 – Vadný elektrický obvod ovladače regulační klapky teploty vlevo
A267 – Vadný elektrický obvod ovladače regulační klapky teploty vpravo
A297 – Přerušený obvod snímače teploty vystupujícího vzduchu středních trysek vlevo
A298 – Zkratovaný obvod snímače teploty vystupujícího vzduchu ze středních trysek vlevo (zkrat na kostru)
A299 – Obvod snímače vystupujícího vzduchu do prostoru nohou vlevo, je přerušen
A307 – Obvod snímače vystupujícího vzduchu do prostoru nohou vlevo, je zkratován (zkrat na kostru)
A308 – Závada obvodu ventilátoru snímače teploty vnitřního prostoru
A426 – Přerušený obvod snímače slunečního záření vpravo
A427 – Zkratovaný obvod snímače slunečního záření vpravo (zkrat na kostru)
A516 – Závada obvodu modulu regulace ventilátoru

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek