Článek údajně z časopisu Autodiesel č. 6 (zkopírováno z internetové diskuse). Myšlenku potvrdil můj automechanik.
Mýtus vyšlapávání spojky při startu pochází zřejmě z autoškoly. Je to samozřejmě v první řadě bezpečnostní opatření. Naše starší automobily navíc měly relativně slabé startéry i akumulátory a oleje v motoru i převodovce při teplotách pod nulou ztuhly. Pak skutečně odpojení převodovky vyšlápnutím spojky poskytlo startéru takovou úlevu, že byl schopen motor jakž takž roztočit. U dnešních vozidel není tato procedura z technického hlediska odůvodněná. Při sešlápnutí spojky působí na klikový hřídel poměrně velká axiální síla. Čím vyšší je točivý moment motoru, a tedy i síla přítlačné pružiny spojky, tím hůře. Z axiálních ložisek klikového hřídele je při vyšlápnutí spojky vytlačen olej a jejich třecí plochy jsou přitlačeny k sobě. Při roztočení startéru dojde k jejich náhlému odtržení, což se na úrovni povrchové struktury materiálu neobejde beze škod a úbytku materiálu. Olejovým filmem jsou ložiska chráněna jen za chodu, nikoli v klidu. Motory, které při sešlápnutí spojky na křižovatce zhasnou, či při chodu na volnoběh klepou, aniž by měly volná hlavní ložiska, za to mohou „vděčit“ často trvalému startování se spojkou. Mají opotřebená axiální ložiska, klikový hřídel má nadměrnou axiální vůli a podélně se pohybuje.
Ale je spousta aut, u kterých prostě bez sešlápnuté spojky nenastartujete. Stačí mít bezklíčové startování.
Ano, je to tak, nicméně na smyslu startování bez spojky to nic nemění. Tento článek slouží pro auta, kde se můžu rozhodnout, jestli spojku zmáčknu nebo ne:)