Hlavní důvod výměny brzdové kapaliny je její stárnutí, resp. snížení bodu varu. Kapalina je silně hygroskopická, takže ji znehodnocuje vlhkost (voda obecně). Při intenzívním brždění tak mohou vznikat v kapalině bubliny (díky sníženému bodu varu), které vzhledem ke snadné stlačitelnosti snižují efekt brždění. Měkký pedál brzdy je první příznak nutnosti okamžité výměny. Doporučuje se výměna každé 2 roky nebo po 40 tis. km.
Brzdový i spojkový okruh má u Forda stejnou nádržku. Ta je šikovně umístěná až úplně vzadu v motorové části pod úrovní předního skla.
Specifikace, kapalina a objem
Brzdová kapalina je typ Ford/Motocraft Super DOT 4 specifikace ESD-M6C57-A podle manuálu, podle nového katalogu Ford novější DOT 4 LV (low viscosity) specifikace ESD-M6C65-A, originál Ford LV High Performace (402 Kč/l). Pak spousta levnějších, které nejsou LV. Low Viscosity přívlastek se týká aut se systémy ESP/ABS, ty mají spoustu malých kanálků a standardní DOT 4 kapalina svou vyšší viskozitou při nízkých teplotách zkrátka nesplňuje kritéria. Pro více informací si přečtěte článek Brzdová kapalina DOT 4 vs DOT 4 LV na webu Motofocus. Kapalina typu Super DOT 4 se liší v použitelnosti při extrémních teplotách – racing apod. V ČR máme občas i zimu a teploty pod nulou, hodí se tím pádem jasně LV. Zajímavá značka je Morris DOT 4 nebo DOT 4 ESP.
Objem soustavy je něco okolo 600 ml (tedy jsou potřeba 2 balení 500 ml nebo jedno balení litrové. Část kapaliny při výměně vyčerpáte zase ven, takže potřebujete více než samotný objem.
Výměna
Výměna je celkem jednoduchá. Nejlépe to spojit s přezouváním gum. Každopádně to vyžaduje sundání všech kol z nápravy, abychom se dostali k odvzdušňovacím ventilům. Je taky dobré mít pomocníka, který bude šlapat na brzdový pedál, což je během výměny nutné, nicméně to jde i bez něj.
Okruh brzd vs. okruh spojky, stejná nádoba, jiné odvzdušňovací šroubky (okruh), obojí práce cca 2,5 hodiny.
Vybavení
- latexové rukavice
- 1 litr brzdové kapaliny
- pístový dávkovač z mýdla nebo silikonová pipeta s balonkem nebo větší stříkačka s hadičkou
- 1 očkový nebo nastavitelný klíč (velikost 9 a 10, liší se vpředu/vzadu)
- průhledná litrová PET flaška s proděravěným víčkem a prostrčeným kusem hadičky (cca 40 cm dlouhá, asi 6,5 mm průměr)
- kus špalku na postavení PETky
- hadr
Postup
Ještě než odšroubuju víčko, je fajn jeho okolí očistit hadrem nebo nějakým univerzálním čističem. Taktéž je doporučeno zakrýt okolí nádržky hadrem, samotná kapalina je velmi agresivní vůči laku a při potřísnění lakovaných částí auta může dojít k nevratnému poškození. Pokud se tak stane, okamžitě umývám saponátovou vodou.
Pomocí pumpy z dávkovače mýdla (nebo stříkačky nebo pipety) odsaju z nádobky většinu staré kapaliny do petky (kvůli zamezení vniknutí vzduchu je dobré trochu v nádržce nechat, ale dole vždycky něco zůstane, takže se nemusím prý bát), doleju novou klidně přes rysku max a potom už se starám jen o odvzdušňovací ventily.
Začínám u nejvzdálenějšího kola = zadní u spolujezdce a teď bacha – u focusu bych měl potom jít na přední kolo u řidiče a posléze zadní u řidiče a přední u spolujezdce (u některých aut pokračuju přes zadní u řidiče, přední spolujezdec až nakonec kolo u řidiče).
Sundám si gumovou krytku z ventilku odvzdušňovacího kanálku a nasadím hadičku spojenou s petkou, ve které je trocha staré kapaliny, hadička v ní ponořená (prevence, vzduch). Petku nechám nahoře, nestavím na zem, opřu o špalek, o nápravu nebo pověsím na háček jako na obrázku. Povolím lehce matku ventilu (č. 9 a 10 – inteligence – vzadu je jiné číslo než vepředu), někdo šlape na pedál sám a chodí se dívat, někdo má pomocníka. Každopádně šlapu, dokud mi neteče z odvzdušňovacích kanálků čistá kapalina. Utáhnu a jdu na další v pořadí. Dávám si pozor, aby v nádržce byl neustále dostatek nové kapaliny!
https://www.fordshop.cz/odvzdusnovaci-sroub-ford-focus.html
Spojkový okruh
Je možné odpustit kapalinu i ze spojkového válce. Postup přepsaný z nějakého fóra:
Vyndat filtrbox (aspoň tedy u mě na 1.6), tím se odkryje přístup k odvzdušňovacímu ventilu na spojkovém válci.
Sešlápnout spojku, nasadit hadičku na ventilek (plastový) a povolit, vyteče kapalina, utáhnout, uvolnit spojku, sešlápnout spojku, povolit ventil, vyteče kapalina… Při tom kontrolovat hladinu v nádržce a nesmí nasát vzduch. Pokud ano, je třeba postup opakovat. U spojky musí stačit odpustit tak do 100 ml.
Poznámky
Je lepší mít auto do kopce a podložit nádržku?
Záleží na provedení, na mk2 jsou mi známy dvě verze, jedna s nádržkou hůř přístupnou blíž k brzdovému válci, druhá s nádržkou lépe přístupnou, na hadičce. Ta je problematická a je lepší ji podložit, aby byl z nádržky přes hadičku zaručený spád do další nádržky u brzdového válce.
Přes diagnostiku se dá aktivovat něco s ABS a provést odvzdušnění brzdového okruhu. Nicméně pokud postupujeme podle návodu a hlídáme si vše, tak by k nasátí vzduchu dojít nemělo.